Waarom is een klantenportaal belangrijk?
Een veelgestelde vraag is waarom een klantenportaal zo belangrijk voor jouw business is. Klanten zoeken naar steeds snellere en klantvriendelijker manieren om met een bedrijf te kunnen communiceren. Klanten willen niet meer bellen en in een wachtrij komen te staan voordat ze antwoord krijgen op hun vragen of als een verzoek willen indienen om een bestelling aan te passen of om de status van de openstaande facturen op te vragen. Met een klantenportaal help je dit probleem uit de wereld, maar hoe werkt een klantenportaal en waar moet je op letten als je er één laat bouwen?
Hoe werkt een klantenportaal?
Een klantenportaal is niet te vergelijken met het bestelsysteem van een webshop. Overigens vind je klantportalen wel het meeste terug bij webshops en is het portaal wel gekoppeld aan het bestelsysteem. Het klantenportaal kunnen wij het beste omschrijven als een specifieke plek waar klanten bijvoorbeeld bestellingen kunnen inzien, wijzigen en annuleren, facturen kunnen opvragen of direct vragen aan een verkoper of accountmanager kunnen stellen. Om hier toegang toe te krijgen heeft de klant een account nodig en moeten ze eerst bij jou op de website of in de webshop inloggen.
Waar te beginnen?
Hoe kom je erachter dat je een klantenportaal nodig hebt en waar moet je op letten als je een specialist inschakelt om het portaal te laten bouwen? Een veelgemaakte fout is dat bedrijven uit hun eigen visie en strategie een plan voor een klantenportaal opstellen, maar het is veel logischer om het net op te halen en om aan je klanten te vragen waar de behoeftes liggen. Zo laat je namelijk een portaal ontwikkelen waar een klant behoefte aan heeft en is de kans ook een stuk groter dat het portaal ook gebruikt wordt.
Praten over het klantenportaal met een ontwikkelaar
Een klantenportaal bouwen is niet een kwestie van wat velden selecteren en een inlogsysteem creëren. Het moet namelijk een intelligent systeem zijn dat ook op de behoeftes van jouw doelgroep is afgestemd. Daarvoor zijn koppelingen met andere IT-toepassingen binnen jouw organisatie benodigd. Een ontwikkelaar is een specialist op het gebied van het bouwen van portaal en kan met zijn expertise en ervaring adviseren wat er nodig is om een klantenportaal te bouwen. Zo weet je zeker dat je een betrouwbaar en goed systeem voor je klanten laat ontwikkelen.
Voor wie is het geschikt?
Uiteraard is het klantenportaal bestemd om klanten te bedienen. Je levert een 24/7 service en klanten kunnen zelf hun aankopen beheren en zaken via het portaal regelen. Dat scheelt jou tijd en kosten, want je hebt geen uitgebreide servicedesk of een groot aantal interne verkopers meer nodig om de zaken met klanten te regelen. Dit is dan ook voor ieder bedrijf die klanten, partners of leveranciers bedient interessant. Het stroomlijnt de communicatie met je zakenpartners en klanten, je levert dus een 24/7 service aan en het is ook nog eens tijd- en kostenbesparend. Of je nu de eigenaar van een webshop met producten, een huisartsenpraktijk of een restaurant bent.